Eindprojecten postgraduaat Meertaligheid
Elk jaar maken de cursisten van het postgraduaat Meertaligheid prachtige eindprojecten. Ze ontwikkelen eigen therapiemateriaal, bedenken activiteiten bij bestaande voorleesboeken, maken tools voor diagnostiek en nog veel meer. Die pareltjes delen we graag met het werkveld en andere geïnteresseerden.
Heb je zelf interesse om het postgraduaat Meertaligheid te volgen? Kijk hier voor meer informatie of neem contact op met de coördinator heleen.leysen@thomasmore.be.
De eindprojecten staan verdeeld over verschillende thema's:
Interactief voorlezen

Uniek meertalig prentenboek
Laura Salaets - 2021

Meertalige denkvragen
Rani Defossez - 2022
Op zoek naar materiaal voor taaltherapie (pragmatiek, semantiek en syntaxis) bij meertalige kinderen? Rani stelde denkstimulerende vragen op bij 11 verschillende praatplaten uit het boek "Ik ben Bas" (Dagmar, S., 1995). De vragen zijn gratis beschikbaar in 10 verschillende talen. Perfect in te zetten voor directe én indirecte therapie. - Contacteer Rani
Therapie
Diagnostiek

Oudervragenlijsten onder de loep
Ruth Deruwe - 2019
Welke vragenlijst gebruik je best om de taalontwikkeling of het taalaanbod van meertalige kinderen in kaart te brengen? In dit artikel bespreekt en vergelijkt Ruth een aantal Nederlandstalige en internationale oudervragenlijsten. AMK, ALDeQ-NL, PaBiQ of ICS, maak voortaan een doordachte keuze! - Contacteer Ruth
Onderwijs

Doorverwijzing meertalige leerlingen
Lotte Vandenbempt - 2021
Wil je leerkrachten informeren over doorverwijzing van meertalige leerlingen met taalproblemen? Vragen scholen je wanneer de hulp van een logopedist nodig is? Gebruik dan dit stappenplan van Lotte! Via drie korte vragen komen leerkrachten te weten welke begeleiding hun meertalige leerlingen nodig hebben. - Contacteer Lotte

6 tips voor talensensibilisering in de klas
Sarah Valvekens - 2022
Hoe kunnen leerkrachten de talige rijkdom op school omarmen? Laat hen kennismaken met zes eenvoudige tips voor talensensibilisering in de klas. Talensensibilisering helpt leerlingen én leerkrachten een open attitude te ontwikkelen tegenover de talige diversiteit. Sarah ontwikkelde een poster en brochure voor leerkrachten. - Contacteer Sarah

Schooltaalbeleid in Brussel
Lise Danau - 2022
Beïnvloedt het schooltaalbeleid de doorverwijzing van meertalige kleuters met een vermoeden van TOS? Dat onderzocht Lise bij 28 Nederlandstalige kleuterscholen in Brussel. Ze stelde onder meer vast dat hun houding ten opzichte van meertaligheid overwegend positief is. Lees hier haar volledig rapport. - Contacteer Lise