Onderzoeksprojecten
“Research is creating new knowledge"
- Neil Armstrong
Gehoor en Evenwicht

Klasakoestiek
In ons onderwijs wordt de overdracht van (nieuwe) informatie voornamelijk bewerkstelligd via mondelinge communicatie. Opdat dit succesvol zou gebeuren dienen drie partners optimaal te functioneren: de spreker (docent), de ontvanger (studenten) en de klasakoestiek. Het M-decreet (2015) zorgt ervoor dat kinderen met speciale noden nu ook geïncludeerd worden in het normale onderwijs. Deze speciale groep van kinderen heeft vaak nog meer nood aan optimale akoestische ruimtes. Binnen dit onderzoeksproject wordt bekeken of (1) Antwerpse scholen voldoen aan de nieuwe norm NBN S 01-400-2 ‘Akoestische criteria voor schoolgebouwen’ voor nieuwbouw en renovaties, (2) wat de impact is van een klas met goede en slechte akoestiek op de stem van de lesgever en (3) wat de impact is van een klas met goede en slechte akoestiek op de student. De doelgroepen van dit project zijn zowel lagere als middelbare scholen waarbij zowel de impact op de lesgever als op de studenten in kaart gebracht wordt.
Meer weten?
Neem contact op met wendy.dhaenens@thomasmore.be
Lees de nieuwsbrief van november 2022
Articulatietherapie bij een cliënt met een cochleair implantaat, hoe doe je dat? En waarom is een goed gehoor zo belangrijk? Wat als je kleuter stottert? Helpt de thuistaal meertalige kinderen om Nederlands te leren? En hoe kan je als leerkracht de taalrijkdom van je leerlingen benutten? Je leest het allemaal in deze nieuwsbrief.
Lees meer